Hei!
Har fått utskrevet Vival 2mg.pga akutt tilfelle.Har dere noen erfaring med denne tabletten?
Hei!
Har fått utskrevet Vival 2mg.pga akutt tilfelle.Har dere noen erfaring med denne tabletten?
Har ikke erfaring med akkurat vival, men langtidserfaring med andre benzodiazepiner (foreskrevet av lege). Er det for panikkangst eller lignende du tar det? Håper du blir bedre snart - angst er noe dritt.
jakob
Takk for svar.Fikk det som en nødløsning akkurat nå.Panikkangst, katastrofetanker m.mer…
Går du fast på den medisinen?Føler det funker ok?
Jeg brukte en annen benzodiazepin i omtrent 10 år sammenhengende, noe som er veldig lenge, spesielt i norsk målestokk). Heldigvis klarte jeg meg med en lav dose i hele perioden. Medisinen fungerte veldig bra for meg; jeg klarte å være i full jobb til tross for sykdommen (panikkangst). Jeg hadde nesten aldri anfall mens jeg brukte medisinen.
Jeg hadde et hat/elsk forhold til medisinen; hatet at jeg var avhengig av en medisin for å fungere, men jeg elsket at jeg kunne fungere til tross for sykdommen.
Etter 10 år klarte jeg å trappe ned og gikk flere år uten. Senere hadde jeg et halvt år hvor jeg igjen trengte medisinen, men nå er det to år siden jeg sist brukte den, og jeg sliter ikke lenger med panikkangst. Katastrofetanker og bekymringer har jeg fortsatt nok av :-), men panikken (som førte til svimmelhet og fryst for å besvime/miste kontrollen) var så mye verre.
Det er noen risikoer med å ta benzodiazepiner. De fleste norske leger (slik jeg forstår det) kvier seg for å skrive ut slike medisiner med mindre det er helt nødvendig. Bekymringen er toleranse (at pasienten stadig trenger å øke dosen for samme effekt), avhengighet (psykisk og fysisk) og bivirkninger (kortsiktige og langsiktige). I mange andre land er terskelen for å ta slike medisiner mye lavere, på godt og vondt.
Jeg mener at det er en selvfølge at man får tilbud om benzodiazepiner når man sliter med panikkangst, både med tanke på at man skal slippe å føle seg så dårlig, men også for at man skal kunne fungere i jobb og studier. Men det er viktig å være klar over toleranse- og avhengighetsproblematikken knyttet til disse medisinene. Ofte benyttes samtidig antidepressiva med angstreduserende effekt, med mål om at disse skal være tilstrekkelige slik at man kan slutte med benzodiazepiner.
Som sagt brukte jeg benzodiazepiner i mange år, og heldigvis sliter jeg ikke lenger med panikkangst. Jeg bruker fortsatt antidepressiva, og vet ikke hvor mye av “panikkfraværsæren” de skal ka. Hadde jeg fortsatt hatt panikkangst, ville jeg ikke nølt et sekund med å ta i bruk benzodiazepiner igjen.
Håper dette svarte på noen spørsmål, og si i fra dersom du lurer på noe!
Hei!
Beklager at det tok så lang tid å svare deg. Jeg har ikke hatt tid.
Tusen takk for at du deler din erfaring.Godt å høre at du klarer å fungere i hverdagen.
Jeg har brukt 4 mg de seneste dagene fordi jeg føler 2 mg ikke hjelper mye. Våkner om morgenen i panikk og roer meg ikke før de 4 mg er inntatt. Livredd nå at jeg allerede er avhengig. Skal prøve å få meg en legetime over helga, dette er så dritt!Blir så lei meg…
Angst for å bli avhengig av angstmedisin som man tar fordi man har angst :)
Stor klem. Det blir stort sett alltid bedre! Jeg
Vet du hvorfor du fikk vival i stedet for sobril?
(Mener absolutt ikke å antyde at det er feil. Er bare nysgjerrig siden norske leger virker å foretrekke å skrive ut sobril mot angst.)
Ja angst for å bli avhengig🥹Føles så mye bedre med Vival.
Jeg fikk dette som en nødløsning pga jeg skulle reise bort og annet hadde ikke rukket å fungert før jeg dro(dvs at jeg hadde mest sannsynlig måtte avlyst familieturen pga angst).
Spm.utenom: er vi anonym her inne?
Ja, kun de som driftet nettstedet kjenner identiteten din (epostadressen din).
Ha en fin dag :-)
Tusen takk for at du svarer❤️
Ha en fin dag du også🥰
Hvordan er formen din i dag?
Jeg er tilbake på jobb, i hvert fall sånn halvveis, etter noen uker sykemelding. Hadde helst blitt hjemme eller gått en tur alene i skogen…
Så flott!Du er sterk!😃
Går greit her…sterk angst i dag etter noen ærend ute.Heldigvis ferie noen dager til.Har legetime senere i dag👍🏻
Hvordan gikk det?
Ble satt på Zofran og Sobril pga bivirkninger av Vival. Jeg synes effekten på Vival var bra, men må nok innrømme at det ble hukommelsestap og forvirring av det…og da igjen mer angst for hva jeg hadde eller ikke hadde gjort.
Begynner på Zofran i dag. Sobril testet jeg i går og da føltes det ut som om at jeg hadde drukket. Skjønner hvorfor de på apoteket sa jeg burde vente 6-8 timer før jeg kjører(men det hjelper meg jo ikke da😫)……iallefall til kroppen ble vant til tablettene.
Tusen takk for at du spør!😃Gikk det bra på jobb med deg?
Uff Zoloft heter det…beklager
Haha, jeg googlet Zofran før jeg så korreksjon, og tenkte at du måtte slite med kvalme og oppkast :)
Det går sånn ca. med meg. Fortsatt sykemeldt men tilbake på jobb, og det går greit siden det er deltid.
Hvordan fungerer Sobrilen?
Litt usikker enda, Sobril tar toppene.At jeg ikke får helt panikk!Panikk får jeg enda, men mildere.
Har du erfaring med Sobril?
Nei, ikke med Sobril, men med annen beroligende.
Hvordan går det med deg nå?
Takk som spør🥰
Går mye bedre når jeg tar medisin.Blir veldig trøtt da så Zoloft tar jeg kun på kvelden.Håper den alene kan gi enda bedre virkning, men foreløbi må jeg bruke Sobril også.
Hvordan går det med deg?
Godt at det går bedre med deg!
Det går opp og ned her. Begynte med ny antidepressiva for noen få måneder siden og føler egentlig verre enn på forrige. Må vurdere en time med fastlegen igjen snart.