Jeg sitter nå med min siste skriftlige eksamen før jeg er ferdig på studiet. jeg føler jeg sitter helt fast!
Er det noen som har noen tips til hvordan jeg kan skrive den fort ferdig?? skal levere 8k ord nå til mandag og ligger på 2k
Hei, hva studerer du for noe?
Forstår du har skrevet 1/4 del av oppgaven da…
Noen råd kan du få på veien.
- Er du sliten, legg fra deg pc og begynn i morgen tidlig med uthvilt hode:)
- Se på din problemstilling, kan du gjøre den mer omfattende så du også får skrevet om andre temaer?
- Lærere/ Sensorer er glade i definisjoner. Husk kildehenvisning. Kjekt i disse plagiatdager.
- skriv noe historikk dersom mulig.
- viktig med drøftinger av det temaet du skriver om. Dine meninger om temaet i tillegg til faglitteratur.
6:) Les en oppgave på nettet i samme fag som du har eksamen i . Det kan gi deg litt inspirasjon.
akkurat nå studerer jeg ppu med fordypning i kunst og håndverk
Er det eksamen innen kunst og håndtverk?
Benytt chat gpt.
Legg inn et tema og spør hva som kan skrives om det temaet.
Legg frem en problemstilling til chatgpt og se hva den svarer.
Også er ikke meningen at du skal kopiere chat gpt, for det vil være et problem. Poenget er å bruke chat gpt til å bidra til at du ser muligheter og løsninger.
Personlig er jeg ganske så lite strukturert og har lett for å blande alt med alt når jeg først begynner å skrive.
Jeg brukte chat gpt til skrive vasking av hele bacheloroppgaven min. Og det fungerte bra og jeg stod og ble ferdig med studiet.
Vet ikke om det er noe mulighet i din studieretning til å konte på eksamen, men hvis det er en mulighet og du ser at du sliter med å komme i mål så er det bedre å gå for å utsette oppgaven hvis du ikke kommer i mål eller at du ender opp med å levere en halvveis oppgave
Smart å finne ut hva av faglitteratur som dekker emnet. Lese og plukke ut det viktigste fra forelesninger og litteratur, lage tankekart så du ser en sammenheng, og plukke ut fra dette. Sensoren vil jo se at du har lest og fått med deg det viktigste.
Står du helt fast så er det nok lurt å gjøre helt andre ting som f.eks. å trene, om du klarer det.
Noe annet som kan være lurt er å bare rable ned mye en stund (dette trenger du ikke å bruke) bare for å løsrive deg litt.
Dette er bare tips altså.
Håper dette går bra! Unner deg det beste!
Selv om eksamen er viktig, så er det ikke hele livet! Husk det 👍