Hei, jeg klarte å ta et veldig smart valg som førte til problemer. Byttet studie til andre semesteret på BI og ingen informerte meg at dette ble 10.000 ekstra. Kanskje det var litt idiot og ikke tenke over det? Uansett BI nektet å la meg delbetale og sa jeg måtte la det gå til inkasso. Jeg er ung og viste ikke at de kom til å legge på 1.500 mer. Jeg har også en liten klarna gjeld fra når jeg mistet jobben til nedbemanning og la på meg 10kg på grunn av nye medisiner så plutselig hadde jeg ikke mat eller klær.
Bor i en storby så leien er høy. Pc-en ble ødelagt har en ny på nedbetaling. Hvordan jeg liksom skal få betalt den BI regningen uten å få delt det opp og inkasso selskapet ignorer meg eller sier de ikke kan svare. Har hatt så mye angst over dette i månedsvis at jeg kommer til å stryke alle fagene mine og alt sammen var bortkastet uansett.
Har aldri følt meg mer nedslått. I tillegg går jeg til psykolog og de regningene har enda ikke dukket opp og begynner å bli litt stresset for hvor de blir av. Har også flere personer jeg må betale tilbake igjen. Jeg har en 15% stilling men får lite med ekstra vakter uansett hvor mye jeg ber og forklarer. Hvordan studenter betaler leie i juli er et mysterie. Får ikke hjelp av nav eller noe sånt for «alle andre klarer å leve på dette»
Jeg har for god råd til økonomisk hjelp og for dårlig råd til noe kredittkort elns til denne regningen. Er også for ung til å søke om forbrukslån. Jeg er oppe hele natten og tenker på dette. Jeg er så fryktelig sliten. Alt jeg vil er å kunne spise skyldfritt igjen. Jeg er så lei nudler med 86 kalorier til 13 kr.
Går du til psykolog via det offentlige? Da kan det hende du har frikort. Ellers så ville jeg spurt psykologen om det med regningene for timene. Forresten, hvis det er en studentpsykolog du går til, så er det gratis (blir dette av studentsamskipnaden).
Jeg anbefaler deg å skrive veilederne her. De kan gi deg mer konkret hjelp til å ta tak i utfordringene dine. De svarer innen et døgn og de kan hjelpe deg med hvor du eventuelt kan få hjelp videre, eller de kan være der som støtte for deg i denne tiden. Og finne ut hva du som er lurt å gjøre, eller hva du trenger å prioritere. Det kan være veldig godt å få den hjelpen og støtten.
Jeg skjønner at alt føles overveldende og kjipt nå, da det stadig skjer noe. Og da kan det være fint og godt med noen å henvende seg til.
Jeg skjønner godt at du blir skikkelig sliten av å være opp hele natta og tenke på dette. Man trenger søvn, uten søvn blir ting iallfall ikke bedre.
Skriv til veilederne, det er mitt beste råd, så hjelper de deg videre.
Hei!
Skjønner godt at du synes livet er vanskelig når du føler at økonomi slår beina under deg. Om det er selvforskyldt eller uforskyldt spiller liten rolle: Økonomi er avgjørende for oss alle.
Basert på det du skriver så synes jeg det ser ut til at det første du trenger hjelp med er å få laget en god oversikt over økonomien din og deretter hjelp med å kontakte dine kreditorer. Spesielt viktig er det nok å ta kontakt med inkassoselskap for å få stanset videre forfølging av krav, om ikke annet så inntil videre. (Forstår deg dithen at BI nå følges opp fra inkassoselskap).
Jeg vil anbefale deg å ta kontakt med gjeldsrådgivere hos NAV og forklare situasjonen. Sørg for å ha en god oversikt - det gjør det lettere for de å hjelpe. Du vil nok ikke få noen økonomisk hjelp i kr og øre, men du vil ganske sikkert få hjelp med kontakt med kreditorer og forslag til hvordan du kan håndtere økonomien videre.
Tro meg: Etter å ha hjulpet mange i slike saker så vet jeg at det er fullt mulig å få til noen avtaler som gjør at det i hvert fall blir litt mer levelig.
Så tror jeg du egentlig skal være glad for at du ikke kan få noe kredittkort eller lignende. Det er kostbar finansiering, akkurat som avbetaling av varer og tjenester.
Et annet alternativ for deg kan være å ta kontakt med Studentsamskipnaden i den byen du holder til. Det vil overraske meg om ikke de har mulighet til å hjelpe deg eller formidle kontakt med andre.
En fattig trøst kanskje, men siden du er ung og student så er beløpene det er snakk om sannsynligvis godt overkommelige med riktig hjelp.
Ønsker deg masse lykke til, både med økonomien, helsen og studiene!