Jeg har alltid slitt med å lese bøker. Jeg må liksom «jobbe» skikkelig for å lese, kjennes det ut som. Noe som er slitsomt..
Men fant ut at man kan slå på “linjefokus” i Bøker-appen på iPad… (nevner appen for at jeg ikke vet om det finnes noe lignende innstilling på andre e-bok-“steder”….)
Lesingen ble mye bedre av å ha det slått på, synes jeg. Klarte å sette meg mer inn i teksten.. Og av en eller annen grunn ble det mer «gøy» å lese… 🙈
Og jeg lurer egentlig bare på om flere har dette slått på? Eller om det er folk som har feks lese og skrivevansker som vanligvis får nytte av dette?
(Kan godt hende at dette er et dumt spørsmål…)
(Har helt siden barndommen tenkt at noe er «galt» eller annerledes med meg, uten å forstå hva…. Og nå tenker jeg at dette kanskje er et tegn på at jeg har adhd, dysleksi eller noe.)
jeg har å lese og skrivevansker.
men jeg bruker ikke noe hjelpemidler for jeg er sta til og ikke bruke det, bruker heller ikke noe form for ting for rettskriving heller.
men det går utover att jeg har ikke lest en enete bok siden barneskolen da jeg ble tvingt til og høytlese piken med svovelstikkene foran hele klassen. og da kom jeg til det stede att da skal je faen ikke lese en eneste bok for det er noe som sitter i att alle ler av deg når man skal lese høyt og stammer frem ord etter ord. så om jeg skal lese lengre tektster i dag så bruker jeg markør og markerer etter vært ord ellers detter jeg ut av hvor jeg var. men hjelper lite når jeg må lese det samme siden 2-3 om ikke 4 ganger for og få med meg innholde der.
Jeg har dysleksi. Og jeg elsker å lese bøker, men det har ikke alltid vært sånn. Jeg har brukt mye sånne hjelpemidler og forskjellige øvelser for å gjøre lesing lettere og mer gøy. Jeg har alltid slitt mer med lesehastighet enn det å fokusere og ta til meg informasjonen. Det du beskriver kan minne om adhd, utifra det jeg har hørt fra folk jeg kjenner med adhd, så det er ikke rart at du lurer, men jeg er ikke en ekspert på noe av dette. Hvis du mistenker noe sånt, så hadde jeg anbefalt å oppsøke en evaluering. For det kan være mange flere hjelpemiddler tilgjengelige, og de kan være skikkelig hjelpsomme. Selv om du klarer deg fint, så kan ting bli ennå bedre, og du fortjener å få den hjelpen du trenger.