Jeg får ikke vite hvorfor de mener at jeg har disse diagnosene

Jeg har fått to diagnoser som jeg ikke kjenner meg igjen i. Det er paranoide vrangforestillinger og paranoid schizofreni. Bl.a så hører jeg ikke stemmer, og jeg ser ikke syner osv. (Det har også blitt nevnt at jeg er psykisk utviklingshemmet). Jeg har snakket litt med en psykiater, én gang med en psykologspesialist og noen få ganger med psykiatriske sykepleiere. Jeg har sagt at jeg gjerne vil vite hvem som har gitt meg disse diagnosene, og hvorfor de mener at jeg har det, men jeg får ikke vite det. Er det vanlig? Jeg er veldig sliten både mentalt og fysisk, for livet har vært vanskelig helt siden jeg var barn (er 40+ nå). Jeg sliter med depresjon, angst, ptsd, unnvikende personlighetsforstyrrelse, og jeg sover altfor lite. Jeg klarer nesten ikke noe lenger, og det blir bare mer og mer vanskelig å kommunisere med folk.

Har du vært i kontakt med Pasientombudet om denne problemstillingen?

det kan være vrangforestillinger som ikke er At du hører eller det dem me på en måte tenker det (tror jeg) kansje det kan være det?

Det er uansett behandlerne som må bevise at pasienten har vrangforestillinger, ikke pasienten som må bevise det motsatte.

Takk for respons, Frikar-1. Nei, jeg har ikke vært i kontakt med Pasientombudet. Jeg klarer ikke det (heller). Jeg prøver å ta meg sammen, men jeg er så sliten. Hjernen har begynt å “slå seg av”, spesielt når jeg snakker og skriver med noen.

Takk for respons, Kayepsi73. Jeg synes ikke at jeg har noen paranoide vrangforestillinger. Man bør få vite hvorfor behandler(e) mener at man har en diagnose.

Ja det kan hende at de velger å finne ut hva de skal gjøre med det før de sier det til deg men det virker unormalt og ikke si det når du spør

Ja, kanskje det. Men det er et år siden jeg fikk vite om diagnosen schizofreni, og enda lenger siden om paranoide vrangforestillinger, så det er vel på tide at noen sier det til meg.

Ja det er litt rart. Jeg vet ikke hvor gammel du er med vis du er under 18 er det sjanse at foreldrene dine ikke vil du skal vite det og har sakt det. Men virker som om du er eldre en det så jeg vet ikke jeg

Haha, vel, jeg er 40+ år (det står i det første innlegget mitt), men jeg virker kanskje yngre fordi jeg er visst psykisk utviklingshemmet…

Neida! Bare en del unge som virker eldre

Det skal fremgå av journal hva vrangforestilllingene går ut på. Har du lest gjennom journalen?

Nei, jeg har ikke lest journalen. Har man rett til å få lese alt de har skrevet om meg og diagnosene? Det skal jeg sjekke. Jeg vet at leger har lov til å ikke fortelle pasienten alt hvis det kan medføre at pasienten kan bli en fare for andre og/eller seg selv (ikke helt riktig sitert, men). Kanskje det samme gjelder for de som jobber innen psykisk helse. Jeg er for sliten både mentalt og fysisk til å gjøre noe med denne saken, og de kommer vel neppe til å fjerne de to diagnosene.

Ja, hvis du lurer på noe ang. rettigheter så ta kontakt med Pasientombudet.

Takk, Frikar-1.

Hei, dette var urovekkende lesning! Du blir ikke hørt og får ikke svar du har rettmessig krav på!

Det hele virker jo veldig useriøst og får meg derfor til å tenke at diagnosene og kan være feil.

Hvor fikk du denne behandlingen?