Inntektstap på cirka 40%: tips/sidejobber?

Heisann.

Uten å utbrodere egen situasjon så mye så går jeg ned i inntekt snart, og har behov for å finne noenlunde passive inntektskilder og råd til hva jeg bør gjøre for å spare inn mest mulig av denne differansen.

Har andre her erfaring med å legge om økonomien slik og hvordan løste du det?

Per tid så leier jeg ut verktøy og andre ting jeg ikke bruker til daglig og tidvis bilen min. Setter stor pris på alle innspill. Takk for at du leste innlegget mitt.

Mulig dette er ting du allerede har tenkt på, eller vet om, men jeg slenger det ut likevel.

Er bilen din «attraktiv» å leie? Jeg kjenner noen som har en bil med ekstra stort bagasjerom, som gjør at den er populær blant folk som trenger å frakte litt store ting, der vanlig bil blir for liten eller for fin. Kanskje du skal bytte bil, eventuelt?

Har du eiendom du kan leie ut?

Har du mulighet til å investere i eksempelvis fond eller aksjer, og få noe i avkastning her?

Jeg vet ikke hvordan dette fungerer i praksis, men det er noe som heter betalte spørreundersøkelser, du kan jo gjøre litt research på det, eventuelt.

Ellers er det jo sånne småvaner man kan spare litt på. Handle dagligvarer kun èn gang i uka, planlegge middager, og ha rester over flere dager (planlagte handleturer er nøkkelen). Kutte uvaner som snus og sigaretter, ta med handlenett på butikken. Slå til på gode tilbud. Sett deg inn i matoppskrifter som er sunne og rimelige. Bruk frysen for å lagre mat med kort holdbarhetsdato. Kvitt deg med abonnementer på TV-kanaler du sjeldent benytter deg av. Bruk finn.no for alt det er verdt.

Jeg krysser fingrene for at du finner gode rutiner, og at det ordner seg for deg!