Hei 🤗
Jeg lurer på om dere kan tenke igjennom hvilke ting dere klarer å gjøre som er bra for dere. Noe dere kan gi dere selv kred for å ha gjort.
Fra de minste ting som; klarte å sette på en klesvask/ta en dusj i dag, til større ting som en aktivitet/kontakt med andre eller noe du har klart å gjøre som du kan tenke på som positivt for akkurat deg.
Kanskje kan det bli en idébank for alle som synes det er litt vanskelig å i det hele tatt komme på gode ting.
Mange her har det skikkelig rævva akkurat nå. Ved å skrive en liten ting som har vært bra for deg, betyr det ikke at du har “fikset” deg selv. Men det kan være et pittelite blaff av positivitet i en heller mørk tilværelse.
Både for deg selv og for alle oss andre 🦋
Jeg kan begynne 🙈
I går klarte jeg å sette en deig til en type julekaker/julekjeks. Sandnøtter.
Det er egentlig en kjempelett ting å gjøre. Men jeg har prokrastinert det fordi jeg har følt en form for plikt til å gjøre det. Jeg er vokst opp i et hjem der det skulle være minst 7 slag.
Jeg har til og med brukt mye tid bare på å tenke på om jeg skal gjøre det eller ikke. Lettelsen over å bare si til meg selv at det gjør ingenting om du ikke får bakt dem i år. Du trenger faktisk ikke å gjøre det. Det blir jul uansett, liksom.
Men… I dag ser jeg faktisk frem til å rulle dem ut og steke dem.
Jeg er glad for at jeg fikk til å vinne diskusjonen med meg selv i går.
Så bra at det dette fungerer for deg. Veldig positivt å høre :)
Hei.
Så fint at du fokuserer på gode ting som kan gi oss mestring. Selv er jeg sluttet å bake julekaker fordi jeg ikke har noen som spiser det, men jeg er god på gjærbakst. I romjulen har jeg bakt rundstykker og til nyttårsaften skal jeg bake focaccia. For første gang på lenge er jeg invitert på “fest” på nyttårsaften, og vi skal ha korgfest. Gleder meg :)
Så bra!! Jeg heier på alle de gode tingene vi gjør for oss selv :)
Fantastisk! Godt å høre at du har funnet noe du trives med å lage 🤗
Kos dere masse på nyttårsfest! 🥰
I dag har jeg ryddet og vasket i leiligheten. Trives godt når det er rent og ryddig.
Så deilig! Det er alltid en god følelse når man har fått rengjort litt. I dag skal støvsugeren luftes her også. 🤗
Godt nytt år til alle! Jeg har kjøpt meg en flott kalender med fine tegninger og sitater. I den har jeg begynt å skrive ned ting som er bra for meg. Har kvittet meg med julepynten og ser frem til en rolig januar. Tenner stearinlys, strikker, ser litt på TV og leser. Prøver også å få til litt fysisk aktivitet hver dag.
Godt nyttår 🤗
Så bra med mange gode tiltak for det nye året!
Jeg har også tenkt på et par ting som jeg har lyst til å prøve å få til så ofte som mulig.
Gå tur er det mest benyttede lavterskelverktøyet jeg har. Den kan være akkurat så lang eller kort kroppen orker den dagen.
Jeg prøver å ikke bare være støttemedlem på Sats. Noen ganger bare for å komme seg ut pittelitt. Gjøre øvelser med veldig lav vekt
Andre ganger orker kroppen å ta i litt. Da kan jeg presse meg mer, og noen ganger få litt endorfiner i omløp.
Jeg har lest en bok som heter Mindfulness og medfølelse. Den inneholder mange øvelser man kan prøve. Jeg ønsker å se om noen av dem kan passe for meg.