Bare lurte på om det er noen her inne som har erfaring med å flytte når man er arbeidsledig? Jeg har i lengre tid bodd hos mine foreldre, men ønsker å flytte på nyåret. Problemet er bare at jeg ikke har inntekt og har derfor ikke råd til å betale husleie og regninger. Kan NAV hjelpe med å dekke husleie? Eller kan jeg bli “tvunget” til å bli værende hos mine foreldre? Hvor enkelt er det å få leie i det private markedet hvis man ikke har jobb?
Takker for svar!
Dette kan nok NAV svare deg på. Det var ihvertfall slik tildligere at man kunne få støtte til å flytte dersom man fikk jobb et annet sted i landet.
Nav kan ikke tvinge deg til å bo hos foreldrene dine om du er over 18 år. Og NAV er og pliktig til å hjelpe deg med et sted å bo om du ikke har dette.
Men NAV vil sette krav til deg, de vil kreve at du oppfyller deres kriterier, som å søke jobber, delta på tiltak de mener er rett for at du skal kunne komme deg ut i jobb osv.
Når dette er sagt, kontakt ditt lokale NAV kontor, så kan de svare deg mye bedre. Og om du nå bor hjemme hos foreldrene dine, og det går greit, så ville jeg først funnet meg en jobb, og begynt å tjene penger så du kan spare litt til å flytte for deg selv. Det er og lurt å kanskje betale litt husleie hjemme, om du ikke allerede gjør det, bare husk på å sette opp en kontrakt for dette. Det å ha en skriftlig kontrakt kan være smart med tanke på om du trenger hjelp til å finne et sted å bo av NAV, da kan du vise til den, eller en “utkastelse” senere. Jeg sier utkastelse med anførselstegn siden jeg tror ikke foreldrene dine vil kaste deg ut, men å ha ting skriftlig gjør det lettere ovenfor NAV. Men aller først, konsentrer deg om å få deg en inntekt. Der kan også NAV hjelpe deg om du trenger det.