Hei! Søker erfaringer med EMDR (evt. annen form for eksponering) ved kompleks PTSD. Om noen erfarte at det hjalp, gjorde plagene verre etc.
Jeg har gått lenge i samtaleterapi, men uten at det har vært særlig strukturert og målrettet, mer sånn komme og prate om det som er relevant fra uke til uke. På en måte faseorientert, men vi har aldri kommet videre til neste steg. Behandler mener jeg ikke tåler belastningen, og har nok et poeng i det. Dissosierer veldig raskt, eller får syke følelsesutbrudd - ut av toleransevinduet med en gang, med andre ord. Problemet er bare at jeg har gått der lenge nå uten at plagene mine har blitt bedre i det hele tatt. Livet er helt uutholdelig og jeg er desperat etter noe som kan lette dette trykket litt. Å lære å “være her og nå” hjelper jo til en viss grad, men føles som å gå rundt grøten.
Vil derfor gjerne høre om noen har testet det, og hvordan det har gått.
Jeg har dessverre ingen erfaring, men lurer på om du har sagt dette til terapeuten din? Er jo verdifull informasjon. Kanskje dere sammen kan jobbe mot at du blir robust nok til å tåle EMDR behandling? Forskning viser at metoden gir god effekt ved PTSD.
Jeg har masse erfaring med det. Desverre så gikk det galt for meg og ble verre. Det er veldig viktig å vite hvordan man skal håndtere alt som vil dukke opp og spesielt viktig å vite hvordan man regulerer følelsene sine før en sånn type behandling
Hei! Jeg har hatt en del EMDR behandlinger og endel andre behandlinger. Har også kompleks PTSD. Jeg vet at EMDR funker for mange med K-PTSD. Det har ikke helt fungert for meg, for har ikke helt klart å ta tak i minnene mine. For meg har andre ting vært bedre, eksponering føler jeg har hjelpt og at jeg har funnet litt bedre ut hvorfor jeg ungår ting.
EMDR kan være fint å prøve ut! Men ikke gi opp om det ikke funker for deg! Er ikke alle det funker for, men vil si det er verdt å prøve om du får tilbudet om det <3
Det kan også være fint å høre hvilken tilbud de har i kommunen din. Kanskje du kan få litt mere intensiv behandling på døgnavdeling eksempell. Det er noe som har hjelpt meg en del. For man slipper gå en hel uke å grue seg til neste time. Det er kjempe viktig å si hvor mye hverdagen din pregest og være ærlig med behandlern din om hvor ille du har det.