Danset freestyle/discojazz da jeg var ungdom, det var høy musikk med bass da vi danset konkurranser. Den musikk gleden har jeg tatt meg inn i voksenlivet. Elsker simpelthen musikk :)
Så godt å høre - spiller du et instrument selv, eller har lyst til å gjøre det …?
Takk :) jeg mente at det å høre på musikk og få mye glede av det betyr mye :)
Absolutt, men samtidig får man et helt annet og langt mer personlig forhold til musikken når man eksempelvis spiller en melodi enn ved å bare høre den; da ser man hvordan melodien faktisk er bygget opp, hva som må til for å kunne spille den og hvordan den eventuelt kan endres eller forbedres.
Når man hører en sang, hører man ferdig innspilte lyder som skaper følelser; når man spiller, blir man selv en del av musikken som skapes der og da. Spiller man med andre, får man et særegent samhold der musikk blir et felles språk, og synger man i kor, får man nye venner.
Så dersom du ikke spiller et instrument, er dette noe jeg varmt anbefaler, og det å lære seg å spille tilstrekkelig til at man får glede av dette, er enklere enn man tror; populære instrumenter som gitar eller piano er det mange som har et forhold til, mens andre foretrekker fiolin, saksofon, cello, fløyte, munnspill eller mye annet; de som har sans for rytme, kan føle seg hjemme bak et digert trommesett. Dette er en helt annen verden enn å få spilt av en sang ved å trykke på en knapp.
Om man har et bibliotek i nærheten, er det i tillegg til bøker også mulig å låne instrumenter der hvis biblioteket er litt større; på for eksempel Deichman i Bjørvika i Oslo kan man låne og ta med seg hjem bongotromme, klassisk gitar, kalimba, ukulele (analog eller elektrisk), el-gitar, bass, cajon eller lommesynth; i tillegg har de to digitale pianoer stående som det bare er å leke seg med. I musikkforretninger er det også mye man kan prøvespille.
Slik at mulighetene er nærmest endeløse - musikk er til for absolutt alle, og dette gjelder ikke bare ferdiglaget musikk. :)
Så fint skrevet! :) alle har sikkert sin historie med musikk ja :)
Tusen takk. :)
Kjenner dessverre ikke så mye til dette da jeg danser som en krysning av en torsk og en elefant i et glassmagasin, men hvilke typer konkurranser deltok du i …?
Vet at man har kunstløp på programmet i vinter-OL, noe som kanskje kan beskrives som dans på skøyter, men er litt usikker når det er snakk om andre former for dans.
Vi hadde på sånne freestyle/discojazz drakter. Det fantes flere puljer. Det var førstegangsdansere, rekkruttering, litt øvet, øvet, mester, champion.
De som danset mester hadde en solo dans der dommerne satt innerst i salen med store medaljer bak seg. Så danset den personen mester dansen sin mot dommerne. Ofte med musikk som var speedet opp. Vi hadde ofte håret opp i høy hestehale og hadde mye glitter på oss. Mye sminke. Vi måtte huske å smile mens vi danset og måtte perfeksjonere vår egen dans til konkurranser, som ofte var i store haller. Noen tok privat timer til konkurransen også. I de høyere puljene var det ofte var det ofte foreldre som pushet barna sine veldig, men jeg tror de fleste synes det var veldig gøy og det var både spennende og mestring følelse.
Nå tror jeg det er mere turn i freestyle Disco dans enn før da jeg danset.
Wow - visste ikke at dans kunne være så avansert, men når du nevner turn, kom jeg på at man jo har noe som heter rytmisk gymnastikk på sommer-OL-programmet, og når jeg ser NM i freestyle discojazz på YouTube, virker dette ikke lett - andre hadde vært redde for å brekke ryggen eller nakken når man gikk løs på øvelsene. ;)
Uansett takk for informasjonen; da lærte jeg noe nytt.
Musikkspilling har nok ikke samme grad av akrobatikk som dans for kroppen som helhet, skjønt fingrene blir ganske bevegelige etter hvert; om du eventuelt skulle være interessert nå eller i fremtiden, kan man finne mange nyttige opplæringsvideoer på YouTube for eksempelvis piano - om man søker etter “Online Rock Piano Lessons”, “Creative Piano Academy” eller “MangoldProject”, kan man finne kanaler som har mye å by på, også for folk som begynner å spille.
Kanskje har du sett Freddie Mercury sitte ved flygelet og spille “Bohemian Rhapsody” sammen med Queen på den kjente Live Aid-konserten fra 1985; her er det han faktisk spiller i denne versjonen av sangen, tone for tone:
(får ikke lagt inn direktelenke, så jeg måtte ta med et mellomrom)
youtube.com/ watch?v=Wztrr1fPYZ0
Ønsker deg ellers en riktig fin helg. :)
Hei :) du har fin måte å skrive på. Interessant. Spiller du piano selv?
Ja, man kan si at jeg spiller musikk, men er samtidig mer interessert i selve læringsprosessen; hvordan er det mulig å lære seg å spille tangenter uten å følge allerede kjente metoder …?
Så jeg utforsker dette uten å gå i andres fotspor - der enkelte kanskje synes at notelesing virker komplisert, lærte jeg dette i løpet av en uke med min egen løsning som ikke er stort vanskeligere enn å pugge alfabetet; for intervallteori og skalaer har jeg laget noe jeg kaller Nus-metoden som sørger for at man kan dette i søvne, og for spilling har jeg Pingvinmetoden der ringfingeren er pingvinfingeren - denne videoen er en liten oppsummering, og viser hvor lett det er for fingrene å bli kjent med tangentenes fysiske form - i utgangspunktet tror jeg at menneskehjernen oppfatter et pianoklaviatur som en hvilken som helst annen gjenstand med ujevn overflate når man ikke vet hva dette er for noe.
www.brian.no/fp-content/attachs/pingvinmetoden.mp4
Problemet med lærebøker i pianospilling og konvensjonelle læremetoder er at de er tilpasset barn som lærer å spille og deres måte å tenke på, ikke en voksen hjerne, og derfor begynner man eksempelvis med de hvite tangentene i C-dur; dette er etter min mening meningsløst; Chopin lærte elevene sine å begynne med Db-dur i venstre og H-dur i høyre hånd - begge med fem svarte tangenter - fordi disse toneartene er mer tilpasset hendenes fysiske form, noe han hadde helt rett i.
Å lære seg å spille piano er enklere enn man tror; det er bare å begynne å bevege hendene - og fingrene; vanskeligere er det ikke. :)
Så spennende :) jeg så videoen din. Du har god fingersetting selvom jeg ikke hørte noe lyd på videoen.
Jeg spiller piano også. Spiller noen kjente popsanger. Har et hefte fra barokken også. Men den har jeg bare et par stykker jeg spiller. Liker tirnanoir og o helga natt. Jeg leter egentlig etter litt mere avanserte noter. Synes ikke jeg finner så mye av det i butikken og på nett koster det så mye med abonnement osv.
Mulig bibilioteket har mere avansert noter.
Så interessant du sa at prosessen er like viktig som å kunne spille bra. Kose seg med det og leke seg med kreative måter å spille på.
Spiller du på gehør eller mere etter noter isåfall?
Flott at også du spiller piano - da har du funnet en meningsfull hobby man kan ha mye glede av. :)
Når jeg øver teknikk, øver jeg uten lyd - på denne måten er det mulig å eksempelvis se en film eller gjøre noe annet mens fingrene blir bedre kjent med tangentene; vanligvis bruker jeg et 3-oktavers MIDI-keyboard som man kan ta med seg over alt; vektede pianotangenter er det naturligvis ikke, men til gjengjeld åpner dette for fleksibel bruk.
Ellers er jeg mest glad i å finne på ting på egen hånd; tidligere laget jeg en rekke demoer til enkle sanger som jeg nå har planer om å ta frem og forbedre siden jeg i mellomtiden er blitt bedre til å spille, men inntil videre er dette ikke blitt noe av.
Hvis du ser etter noter, har man for eksempel YouTube-kanaler som viser notene mens sangene spilles av, som Ennio Morricones nydelige “Le Vent, Le Cri”:
youtube.com/ watch?v=52gC9oQUZLU
Da vet man også hvordan sangen høres ut når den blir spilt, så kanaler som Sheet Music Online eller Dietmar Steinhauer har mye å by på; sistnevnte lager egne arrangementer av hundrevis av kjente sanger, fra det helt enkle til litt vanskeligere ting, som denne Elton John-klassikeren:
youtube.com/ watch?v=Ad149g0Z_lE
Med tanke på notehefter eller musikkbøker i papirformat, er dette blitt utrolig dyrt dersom man skal kjøpe boken i en musikkforretning, men samtidig er prisene av en annen verden på et loppemarked selv om dette krever litt flaks; mens “Ingrid Bjørnovs pianobok” i en nyere versjon koster kr.529 i butikken, får man den for en brøkdel av prisen på et loppemarked, og nå i vår betalte jeg tre tiere for en tykk bok med noter til en større samling av Elton Johns sanger som ingen andre hadde bruk for.
Avslutningsvis har man også muligheten til å laste ned alle slags notehefter som er blitt skannet inn i PDF-format; dette er kanskje ikke helt etter boken, men siden man likevel ikke får kjøpt mange notehefter i butikken da heftene for lengst er gått ut av produksjon, kan man spørre seg hvem som egentlig taper på dette.
Og notene til en del eldre filmer eller mindre kjente grupper er simpelthen ikke å oppdrive da de aldri ble gitt ut; i tilfelle må man lage en MIDI-versjon av sangen, og ta utgangspunkt i dette.
Her er en enkel versjon av en av Francis Lais sanger som man kan åpne i Musescore og lage PDF eller noter i papirversjon av om man skulle ha lyst til å spille den:
www.brian.no/fp-content/attachs/melissa.mscz
Lykke til videre med musikken …! :)