Angst for ny besvimelse etter besvimelse

Besvimte i går grunnet blodtrykksfall etter en veldig ubehagelig trigger, og har nå intens angst for å svime av igjen da det var en utrolig ekkel opplevelse. Klarer bare å ligge i senga fordi det er større sjanse for at det kan skje i oppreist stilling. Det er symptomene i forkant av besvimelsen jeg har mest angst for, og nå føler jeg at symptomene er tilbake igjen, samt ut-av-kroppen-følelse. Noen tips til å komme seg over denne angsten raskt? Skjelver og hyperventilerer. Var redd for å besvime før episoden i går også, men nå er den 10x så intens. Håper noen kan hjelpe med noen tips😵‍💫

Vil du forklare mer av hva du er redd for? Og hva er det som gjør deg så redd for å besvime?

Jeg har selv også besvimt flere ganger, pga. blodtrykksfall og følelser som på en måte løsnet i meg, og pga. reaksjoner på ting.

Jeg har da lært meg å kjenne når jeg holder på å besvime eller at jeg vet i hvilke situasjoner det kan skje, slik at jeg kan få satt med ned. Det var det en lege sa til meg en gang, da jeg holdt på å besvime da jeg var hos den - at jeg måtte sette meg ned. Det er da ikke alltid like lett å merke når det skjer. For meg har det da ikke føltes farlig ut når jeg besvimte, heller sånn forløsende på en måte, men har ødelagt ting når jeg har besvimt, og det er også lurt å unngå at man skader seg selv i fallet.

Det er da ikke bra om man blir så redd for å besvime at man ikke vil stå opp, men hvis man har mange reaksjoner og ting som liksom kommer ut (slik kaller jeg det), så kan det være lurt å ta hensyn til det der og da. Jeg hadde selv en dag for ikke lenge siden da jeg var svimmel fra jeg våknet, og holdt på å ramle når jeg sto på et bein for å kle på meg. Men jeg stresset ikke noe med det, bare tok hensyn til at det var slik den dagen, og så gikk det over. Det er min erfaring, at det er på en måte en grunn til at det skjer, at kroppen trenger å kvitte seg med noe eller at det er slik den reagerer, og at det går over.

Det kan hjelpe å sette ord på hva man er så redd for og hva som føltes så ubehagelig og ekkelt med opplevelsen.