Jeg venter på nevropsykologisk utredning, da jeg mistenker at jeg kan ha ADHD. Det som er, er at de som står meg nær og har kjent meg hele oppveksten er lykkelig uvitende. Jeg har ikke lyst til å blande de inn i dette… Ikke fordi vi har et dårlig forhold, men fordi jeg er veldig redd for at de ikke vil tro på meg. De har kjent meg godt i all min tid, og det har aldri vært en problemstilling. Uansett er jeg den jeg er for dem. Dette er bare noe jeg trenger svar på for egen del, da det kan bringe orden i den berømmelige haugen av usorterte brikker. Krangler og eventuell kamp mot skråsikkerhet orker jeg ikke.
Så jeg lurer på om noen her har fått en slik diagnose UTEN at de har hentet inn opplysninger fra foreldre/andre nære. Jeg har ikke noe nettverk å spille på utenom familie. En jeg kjenner som selv har diagnosen sa det er et absolutt krav for å få den. En annen sier at det ikke er et krav, men noe de foretrekker. Er det et krav lurer jeg på hva de gjør med de som faktisk ikke har noe nettverk…
Det du kan gjøre er å hente inn papirer fra du var barn, altså medisinske journaler, papirer fra helsestasjon, fødsels papirer fra sykehuset, papirer fra skole osv…
Det kan være informasjon i disse papirene som kan være nyttig for en ADHD diagnose. Og da trenger du ikke å hente inn informasjon fra foreldre. Unntaket er kanskje papirene fra sykehus om fødsel, der må du kanskje ha en fullmakt fra din mor, men jeg er ikke sikker på dette. En eventuell lege, eller utreder vet dette bedre om hva som trengs en eventuell fullmakt til eller ikke.
Jeg driver selv og samler inn informasjon, med hjelp av en psykiater for en eventuell ADHD utredelse, men for min del så har jeg informert min mor om det, så hun har vært med på et møte og gitt fullmakt til innsamling av den informasjonen som trengs.
Du velger selv hva som skal innhentes av komparentopplysninger, og fra hvem.
Takk for tips :)
Hva slags info er det de vil se etter da? Jeg antar det vil stå der at jeg har utviklet meg relativt normalt. Noe psykisk hjelpeapparat var jeg ikke inne i før ungdomstida, og da ble ting jeg slet med ansett som “aldersadekvate.” Men det skal sies at jeg gjorde en hederlig innsats for å kamuflere ting og… Så ble nok en del tilskrevet at jeg har nedsatt syn (mtp. problemer med å henge med i skolegang). Jeg har alltid gjort det jeg har klart å fullføre bra, men aldri å få til noe komplett.
Hei, jeg var i en liknende situasjon som deg da jeg fikk autismediagnose for et par år siden. Jeg tror ikke det er et krav at man må ha foreldre eller andre involvert, men det er foretrukket siden det gjør prosessen enklere. Jeg fikk uansett diagnosen uten å involvere noen andre. Lykke til, håper det ordner seg for deg.