21 f er ensom!

Har ingen venner fordi at jeg vet ikke hvordan jeg skal snakke med folk

(hade)

Hei 💛

Det du skriver er noe mange føler på, selv om det ikke alltid virker sånn. Det å snakke med folk kan være vanskelig, spesielt hvis man ikke helt vet hvordan man skal begynne. Det betyr ikke at det er noe galt med deg – det betyr bare at du mangler litt øvelse, og det går faktisk an å lære.

Et godt første steg kan være å starte med små samtaler. Du kan for eksempel si “hei” til noen du ser ofte, spørre hvordan helgen deres var, eller kommentere noe dere har til felles – som en time på skolen, et spill, eller en serie. Det trenger ikke være noe stort, det viktigste er å vise at du er interessert.

Noen tips:

• Øv deg på å lytte. Folk liker å snakke om det de bryr seg om. Spør små spørsmål og vis at du følger med.
  • Du kan starte vennskap ved å bli med på noe – et fritidstilbud, klubb eller aktivitet du liker. Der møter du folk som deler interessene dine, og da blir praten lettere.
  • Husk at vennskap tar tid. Det er helt normalt at det føles kleint i starten. Alle har vært der.

Og hvis du føler deg veldig alene eller lei deg, kan du alltid snakke med helsesykepleier på skolen, eller ringe/chatte med Kors på halsen (116 111). Der er det voksne som kan hjelpe deg å finne måter å få det bedre på.

Du fortjener venner, og du kommer til å finne noen som liker deg for den du er 💛

øv deg her: hva liker du å gjøre?

Jeg liker ikke å gjøre noe

Hæ hva snakker du om

Ok hadeeee

Hei, er 20. gjerne ta kontakt!