Hvordan i helvete skal jeg snakke med folk Så hvordan snakker jeg med folk og får venner? (20 nesten 21F) Jeg tenker på å gå på barer og konserter, men hva gjør jeg når jeg kommer dit. Jeg vet ikke hvordan jeg skal samhandle med noen utenom å komplimentere dem, og så er det det. Jeg er også en server, selv å gjøre det er vanskelig, men det er jobben min. Jeg er bare så ensom og trenger venner.
Det går an å øve på smalltalk - det finnes sikkert masse tips i forhold til det der ute, om emner man kan snakke om og sånn.
For meg fungerer det egentlig å spørre dem om ting, det å få folk til å snakke om seg selv, pleier å være noe som fungerer bra. Eller å snakke om ting der og da, noe man ser eller som man opplever sammen.
Hvordan jeg føler at det er, kommer an på hvordan jeg selv føler meg, at det er lettere når jeg føler meg godt og trygg, men også så er folk en snakker med ulike. Noen er veldig trygg på å snakke med fremmede, og kan bare snakke i veien, mens andre er det vanskelig å få noe som helst ut av, selv om man spør dem om ting. Jeg tror det også er litt sånn kjemi i bildet, at noen snakker man bare lettere med enn andre, og at man kan finne felles interesser å snakke om f.eks. Her i Norge er vi jo også glade i spørre folk hvor de kommer fra.
Eller man kan si noe om noe man selv er interessert i.
Det er en veldig fin ting at du ønsker og tenker på å gjøre dette, og jeg tror det bare er å prøve. Veksle noen ord med noen. Være åpen for det, og se om andre er åpne for det. Første steg er da gjerne å få blikkontakt og smile til folk.
Og ikke ta det personlig hvis man ikke får til å snakke med noen, for det kan være like mye den andre som syns det var vanskelig.
Første gangen jeg valgte å gjøre det, å snakke med en fremmed, så tenkte jeg at vedkommende, som også var der alene, hadde det på samme måte som meg.
Og jeg opplever ofte at folk blir glade for at det er noen som smiler til dem eller/og snakker med dem.
Jeg syns også at det kan være enklere hvis det er et sted hvor man gjør en aktivitet sammen, for da kan man snakke om det, da har man noe felles å snakke om.
Man trenger da å snakke med litt ulike folk før man finner noen som finner tonen skikkelig med, men man vet det heller ikke om man finner tonen med noen eller ikke hvis man ikke prøver å snakke med dem ;) Og så er det jo ulikt hvem vi “matcher” med.
Det kan også være nyttig å observere andre og se hvordan de gjør det, hvis man har mulighet for det.
Jeg har da blitt kjent med mange ulike og spennende folk på den måten. Så jeg vil absolutt anbefale å bare begynne å snakke med folk. Det føles iallfall ut som noe som gjør livet mitt rikere. Jeg liker da også godt å gjøre det.
Kanskje du kan prøve å tenke sånn - hva ville du likt at noen andre gjorde? Hva ville fungert hvis noen andre ville prøvd å få kontakt med deg, og så prøve på å gjøre det samme selv?
Drar du på konsert så gjør du jo det for å oppleve noe sammen med andre.
Da snakker du med andre om bandet, låtene, sceneshowet etc.
Hvis du søker “how to small talk” på youtube så får du opp en lang rekke videoer som går inn på small talk, hvordan man kan gjøre det, hva man kan snakke om og hele opplegget.
Hvis utfordringen er at du synes det er ubehagelig å small talk’e så vil ikke videoene løse akkurat den utfordringen. Men, det vil sannsynligvis bidra positivt å ha en form for plan og fremgangsmåte. Som i de fleste tilfeller så er det noe i uttrykket “øvelse gjør mester”.