Jeg har alltid likt å hjelpe andre når det kommer til psykiske plager, og vurderer nesten å starte som psykoterapeut. Jeg ser så mange her på forumet som sliter, og hadde vært kjekt å kunne hjulpet litt. Hvis jeg skal gjøre det litt skikkelig trenger jeg derimot å ta litt betalt for det.
Lurte derfor rett og slett på hva dere personlig synes er en god pris for 1 time? Jeg ser så mange som tar flere hundre kroner for bare 30min, synes dette er ganske tragisk.
Hadde vært kjekt å se om prisene kunne dekket inn kostnadene eller om jeg bare drømmer 😂
Sånn til info er psykoterapeut litt det samme som psykolog, bare at en psykoterapeut ikke behøver utdanning innen det. Det blir litt som å ha en venn å snakke med om sine problemer. :)
Tror ikke du skal starte som psykoterapeut når jeg ser at du beskriver det på den måten.
Også psykoterapeuter må ha utdanning innen sitt fag. Kan starte med å skaffe deg det.
Høres jo ut som om du vil ta betalt for en tjeneste som kommunene nå er pålagt å tilby gratis, men da med personell som er utdannet til å gjøre denne jobben.
Og er du selv rustet til å ta på deg en slik jobb? Har du et sikkerhetsnett i tilfelle du møter på noe som blir tøft og takle selv for deg? Har du sett på hva som kreves av godkjenninger og sånne ting? Her er det mange ting jeg tror jeg ville sett på før jeg i det hele tatt vurderte å ta til meg en eneste klient.
Poenget med dette var helst å sjekke først hva folk egentlig føler er “ok” å betale for en time. Jeg ville prøvd å sjekket om det faktisk er mulig å drive noe med summen folk ønsker å betale. Selvfølgelig er det jo mye som må på plass innen utdanning, sikkerhets nett, dokumentasjon, lokale, etc etc, men jeg ville først finne ut hva folk føler er en OK pris, slik at jeg kan sette opp ett mulig “budsjett” fra den infoen, og se om det faktisk går rundt.
Problemet med kommunene er at selv om det er gratis, er det jo til tider umulig å komme “inn”. Jeg personlig ventet i 2 måneder for et par år siden når jeg skulle inn til en psykolog for noe enkelt som bare tok 2 besøk.
Start utdanningen dersom du virkelig ønsker det, klienter vil det alltids finnes mange av og de betaler det det koster. Lurer du på hva folk er villig til å betale så se på de som allerede driver med dette, så lenge de klarer å holde på betyr det klienter som igjen betyr at h*n får betalt.