Vi over .... - eget forum/gruppe?

Det virker som om vi “godt voksne” havner litt på sidelinjen.
Kunne det vært en idè å lage en gruppe/forum for “Vi over …” (40, 50 eller 60?)
Greit nok at vi også finner vår plass i de temagruppene en har i dag, men kanskje spesielt under “Finn venner” blir vi fort litt utenfor.
Og så er det selvsagt stor forskjell på å være 16 eller 20 og det å passert “middagshøyden”.

Her vil jeg korrigere deg litt. Det er synd det skal være vanskelig å finne sin omgangskrets. Og det er heller ikke nødvendigvis enklere selv om man er ung.

Godt poeng. Jeg tror ikke det nødvendigvis kommer noe godt ut av å kun søke venner i sitt eget alderssegment. Alle har noe å lære av hverandre.

Jo da, enig i det. Men det er kanskje litt andre interesser i forskjellige aldersgrupper. Gaming f.eks. er ikke min lidenskap og kommer aldri til å bli det :) Da vil jeg nok heller finne noen å gå tur og/eller ta en kaffe med, og det er kanskje ikke det en på 16 har på “topp 10” :)

Men for all del: Unge kan lære av eldre og eldre kan sikkert trenge litt lærdom fra de unge.

Nei det er dessverre ikke stor forskjell på unge og eldre der. Handler vel mer om at det er forskjellige interesser og behov litt avhengig av hvilket stadium en er på i livet.

Jeg ser ikke helt vitsen med å dele opp finn venner forumet i flere deler basert på alder fordi det er forskjellige interesser mellom alders gruppene. Jeg er 38, og jeg kjenner til 16 åringer som ikke rører en spill enhet fordi de ikke har interesse for gaming, og jeg kjenner til mennesker i 80 årene som elsker gaming. Bare for å ta et eksempel. Så interesser har ikke nødvendigvis så mye å si basert på hvilken alder man er i, interesser baserer seg heller på hva man er interessert i.

jeg tror det viktigste er å skrive en god tekst som inneholder hva du er ute etter. Er du ute etter en tur kompis du kan gå turer med og ta en kaffe på en kafe, noen som leser de samme bøkene som deg og ønsker å utveksle meninger om de forskjellige bøkene, noen å spille med, enten det er brettspill eller dataspill. Jeg tror det og er viktig å skrive noen ord om seg selv, og sånn ca. hvor i landet man holder til i. Jeg leser mange som ser etter venner her inne hvor teksten kan være noe som:

“Hei, jeg er en hen på x antall år, jeg ser etter noen jeg kan tilbringe litt tid med på fritiden. Om dette er interessant så send meg gjerne en melding.”

Teksten over er en veldig generell greie, men den sier veldig lite om hvem som ser etter noen å tilbringe tid med, det sier ingenting om hvor personen holder til, og den sier null om interesser.

Hadde heller teksten vært noe som det her, så hadde det nok og vært enklere å få kontakt med likesinnede:

“Hei, jeg er en person på x antall år. Jeg ser etter noen jeg kan gå litt turer med, ta en kaffe på kafe, og kanskje spille sjakk eller andre brettspill sammen. Jeg synes det er interessant med skisport og fotball, og går gjerne på fotball kamp med noen. Jeg bor i Andeby, og ser helst at du ikke bor så veldig langt unna slik at vi har mulighet til å treffes. Jeg trives også best med mennesker i alderen 30 - 50 år”

Ved å skrive noe tilsvarende som den siste teksten der, så treffer du gjerne de du er ute etter, også har du gitt litt kjøtt på beina i forhold til hva du faktisk ser etter. En slik tekst gjør også under forum for ulike aldersgrupper unødvendige.

Et annet poeng er at selv om du skriver den beste teksten som finnes, så kan du ikke tvinge på, eller forvente svar. Det er ikke sikkert det er noen som ser etter det du ser etter. Det å finne venner i voksen alder er vanskelig, i alle fall så synes jeg det når man har mer eller mindre null nettverk fra før av. Så jeg kjenner den følelsen av frustrasjon og.

Hei. Jeg er enig, føler også på det samme.
Jeg føler jeg forsvinner litt i «mengden» av de yngre. Jeg har venner i alle aldre jeg altså men savner likevel et mer oversiktlig sted. Det kan føles tryggere å ta opp tema også, som nok ikke er et tema for dem yngre før dem har levd noen flere år og hatt noen andre livserfaringer. Det å finne venner å dele erfaringer og spørre om råd til folk i egen aldersgruppe hadde vært fint. Man trenger ikke ekskludere noen alle er velkommen om de ønsker.

Jeg er enig med deg, kjenner meg også litt på sidelinja…

Forstår ikke at det på noen måte skal være noen form for problem. Nå har jeg blitt voksen og vandrer stødig mot alderdommen selv. Men, unge mennesker har mye godt å si tidt og ofte i min erfaring. Egentlig, folk i alle aldre har mye godt å si. Det handler ofte om å stille med et åpent sinn og se muligheter heller enn forskjeller.
Forstår selvsagt at det kan være veldig aldersbetinget om man ønsker å snakke om overgangsalder eller første menstruasjon, men det er ikke så voldsomt mange tema som har den begrensningen.
Kanskje det vil være til hjelp å ta det hele som en utfordring i å være seg selv og stå for sine ting uavhengig av om forrige post før din er av en mann på 80, eller en jente på 14.
Ser at det er en variasjon på aldere og slikt, men jeg opplever det som en god ting i tråd med tiden og samfunnet.

Det handler ikke om at en ikke kan “snakke” med folk i alle aldre. Det handler om å ha mulighet til å rette innlegg mot en litt snevrere gruppe enn hele medlemsmassen.

Men hele medlemsmassen kan fint gå inn på under forumer og svare der, til tross for at det ikke er rettet mot dem.

Nei, du skrev vel innledningsvis om en innsnevring av aldersspennet, at de mer voksne blir litt utenfor og avsluttet med noe jeg har vanskelig for å forstå som noe annet enn en eller annen form for aldersdiskriminering. Nå kan det alltids ha vært en uheldig formulering bare og uflaks i så måte. Ikke vet jeg.
Men, teksten legges veldig opp til tolkning. Det ville vært mye lettere å forstå hva og hvorfor du ønsker det hvis du kunne skrevet mer direkte. Dette med å falle utenfor for eksempel, er det fordi eldre ikke får svar? Er det fordi de unge har sin måte å kommunisere på som skaper en følelse av å falle utenfor? Eller hvor trykker skoen?
Jeg tror at det er noe veldig relevant som nevnes tidligere i en kommentar her. Nettopp det med å tydeliggjøre hvem man er, hva man har ønske om og behov for og sine interesser. Det fremstår langt mer som en vennlig velkomst til et potensielt vennskap hvis det er litt kjøtt på beinet. “Hei, jeg vil gjerne ha nye venner. Send meg melding” o.l inviterer ikke på noen samtale i en veldig god grad.
Jeg for min del ser fremdeles ikke noe grunn til å ha noen egen gruppe. De som vil svare og føler kallet gjør forhåpentligvis det uansett. Men, jeg forstår at du har et ønske om det og det har jeg ikke noe problem med å respektere. Jeg har bare ingen mulighet til å kunne gi noen støtte til det.