Jeg leter etter en hobby som jeg kan gjøre som kan gjøres alene, innendørs, som ikke er strikking eller pusling. Hva gjør man?
Modellbygging🙏
Som Tommygun nevner, modellbygging er en fin hobby.
Man kan også male, tegne, fargelegge, noe som er relativt rimelig i forhold til mange hobbyer.
Noe som kan gå litt under modellbygging, men også stå litt alene, miniatyrmaling.
Også finnes det noen hobbyer man kan drive med innedørs som vil koste litt mer med tanke på innkjøp av utstyr og materiell. 3D printing er veldig gøy, og med mange av de mer moderne og nyere printerene, så er de ikke like tekniske som før, med tanke på montering. Men prisen er fort deretter og, man må fort regne med rundt 7000 kroner og oppover, og da kommer filament (materiell) i tillegg. Og som rent innendørs materiell, så anbefales det da å printe med PLA eller PETG plast. Anbefaler ikke å printe med resin om man skal basere det som en innendørs hobby, da resin printing trenger veldig god ventilasjon, og kan være ganske grisete.
Lego er også for voksne, og det finnes mange sett som er rettet mot voksne i alle størrelser, men dette er også en kostbar hobby siden Lego ikke er billig.
Og har man interesse for det, så er også dataspill en god hobby, og hvor man kan få litt sosial stimuli selv om man sitter hjemme alene. Dette er riktignok frivillig, og man kan absolutt spille helt alene og. Hva spill angår, så må det bli opp til hva man interesserer seg for. Her trenger man riktignok utstyr til å spille, enten det er PC, konsoll, mobil etc…
Selv gjør jeg flere av disse hobbyene, litt avhengig av dagsform og hva jeg har lyst til å gjøre. Og selvfølgelig hva lommeboka tillater. Jeg bygger og maler Warhammer 40k figurer, jeg 3D printer, bygger Lego og spiller dataspill.
Jeg er en mann på snart 40 år, og jeg vil også påstå at alle disse hobbyene, selv om de kanskje er relativt mannsdominerte, så er de for alle. Ung, gammel, kvinne eller mann. Det viktigste er at man har en interesse for den hobbyen man velger. Så de hobbyene som er nevnt her er kanskje de interessene som jeg personlig har, og det er litt sånn om man spør etter forslag til hobbyer, man vil fort få svar hvor den som svarer har en interesse for sin hobby. Men ikke la deg skremme av det, selv om mine hobbyer ikke er av interesse for deg, så kanskje de kan gi deg en inspirasjon, eller pekepinn på hva som kan interessere deg.
Spille gitar / piano
Jeg liker å male mine følelser på ett lerret
Mobilspill
Evt ting som minibygg, epoxy, leire, modeller, 3d printe og male figurer.
😊
liker du gå ut i andre lokaler så er klatring noe jeg kan ambefale,
jeg har sosialangs og slikk men bare utfordrer meg selv med å reise på klatring,
Hvor i landet holder du til? Jeg maler også warhammer. Er 43 år gammel.
Jeg holder til i Drammensområdet
Jeg bor i Indre østfold. Drømmer om å 3D printe en stor space marine😅
Alt avhengig av størrelse, men det vil kreve mye tid. Men det er fullt gjennomførbart så lenge man selv har en god printer, og tiden til det. Det er ikke et prosjekt jeg hadde gjort selv, rett og slett på grunn av tidsbruk og eldre 3D printer. Men flere har gjort det, bare se på Nerdforge på Youtube som lagde et fullsize Spacemarine Cosplay, og fikk hjelp av noen miniatyr malere fra New Zealand til å male det.
Nerdforge er forsåvidt norske, er lokale i nærheten av her jeg holder til. Og de har generelt mye inspirasjon til morsomme prosjekter man kan gjøre selv som hobby. Ikke bare cosplays, men masse annet og.