Seponering antidepressiva

Jeg holder på å slutte med XX, 5 mg. Har først seponert ned fra 10 til 5, og gått flere måneder på 5 mg.
Nå prøver jeg altså å slutte helt.
Er på andre uka, men er sykt kvalm i løpet av dagen.
Har prøvd å slutte før men det gikk ikke. Var da kvalm i 8 uker så det gikk ikke.
Noen andre her som har erfaring?
Syns synd på meg selv, men jeg vil det jo…Har gått på de i mange år.

Jeg gikk på XX i noen år, som har de samme virkestoffene som XX.
Min opplevelse når jeg seponerte var at bivirkningene avtok etter 2-3 uker, men jeg seponerte litt for fort og fikk ganske kraftige abstinenslignende symptomer med på kjøpet.
Det kan være gunstig for noen å seponere videre, selv om en “bare” er på 5 mg. At en for eksempel tar 5 mg annenhver dag osv.

Kvalme er en av bieffektene som er blant de mer vanlige å regne for denne typen medisin, og det sies at de aller fleste blir kvitt disse etter noen uker - mens for noen kan det gå 2 - 3 måneder. Vi er alle forskjellige og vi kan reagere på forskjellige måter.

Dersom du ikke allerede har rådført deg med legen angående videre seponering, vil jeg anbefale deg det.

En annen ting som også kan være verdt å utforske litt er om det faktisk er en fysisk bieffekt en opplever, eller abstinens for eksempel. En tar jo tross alt bort et kjemisk stoff som hjernen har blitt vant med over lengre tid. Å seponere er dessverre ikke synonymt med å slippe abstinens.

Uansett ville jeg rådført meg med fastlegen hadde jeg vært deg. Du ønsker jo å bli kvitt medisinen, så legen burde være en person som har mer kunnskap og erfaring på dette området enn det min personlige erfaring med seponering tilsvarer.

Lykke til og jeg håper det går bedre denne gang enn sist.

Hei. Legen er informert, men vet veldig lite om dette. Dette er en av abstinenssymptomen jeg har blant flere. Kvalmen er verst.

Tanken har vært å ta annenhver dag, hvis det blir uutholdelig. Jeg meerker det går bedre når jeg spiser mat eller vann. Jeg spiser også mandler og mye frukt/grønt.

Bieffektene av å gå på antidepressiva har vært så store at jeg vil slutte.

Antidepressiva er noe dritt når det tas over år.

Håper det går seg til, for det er så vondt å være så kvalm at man ikke kan røre seg.

Takk for svar 😍

I dag er det uutholdelig sp jeg har bestemt meg for å ta en pille annenhver dag.
Abstinenssymtomene er sterke med kvalme, elektriske støt i hode, sur i øvre mage, stikking i arm og ben, kraftløs og klumsete og mye gråt ( jeg er i rullestol, har hatt hjerneslag for 17 år siden).

Huff nei, det er ikke lett. Jeg føler med deg og ønsker deg lykke til videre med forsøket.

Jeg håper du ikke gir deg og oppnår det resultatet du ønsker med tid og tålmodighet på din side. Det er ikke lett, men det er mulig.

Masse lykke til!

Tusen takk! Det kan være jeg må ha en liten dose av stoffet, siden jeg ikke greier produsere nok selv på grunn av skade etter hjerneslag. Det kan være en årsak, men er ingen hjerneekspert 🤔