Tusen takk. :)
Diskutopia er en videreføring av VG Debatt som i mange år var diskusjonsforumet til VG; etter at de mot brukernes ønske la om designet slik at nettsiden ble ubrukelig, flyktet hele brukermassen til et nytt sted som fikk navnet Fri Diskusjon, og etter at det oppstod interne uenigheter der, dro (omtrent) alle til enda et nytt sted som man altså kalte Diskutopia. Hittil har forumet eksistert i snart tre år, og det ser ikke ut til å være noe snarlig behov for en ny, kollektiv flytting. ;)
Selv er jeg en av de nyere der relativt sett, og til tross for at det kan bli en politisk slagside i enkelte politiske debatter, synes jeg at diskusjonen er saklig, og det er flott at det har blitt litt liv i Psykologi-forumet; det er riktignok ikke så mange som skriver der, men man vil alltid få et fornuftig svar og noen oppmuntrende ord i tillegg; man blir sett på med respekt som det mennesket man nå er - slike steder er det behov for i en kald verden som vår.
Når det gjelder eventyret om Pingu og vennene hans, er dette noe som opprinnelig begynte i en tråd på Kvinneguiden kort tid etter at Norge ble stengt ned for snart seks år siden der ei jente lurte på om noen ville prate med henne; mens andre kom med råd om psykisk helse, foreslo jeg at vi kunne begynne å skrive et eventyr, og denne tråden - som etter hvert fikk navnet pingvintråden - ble et håndfast bevis på at håp er noe mer enn bare et ord; eventyret, som er blitt en årlig juletradisjon på KG, skriver vi fortsatt, og der håpløsheten rådet for seks år tilbake, var det fortsatt mulig å tenne et lys i mørket; det finnes alltid, alltid håp.
Ting som fantasi og kreativitet var noe vi alle hadde som barn, og både kunst og musikk er en verden som er åpen for oss alle; jeg er bare en liten kunstner, og det jeg kan få til, kan også du og andre få til; man må bare ikke være redd for å sette i gang.
Prosjektet på bix.no der man kan legge et dikt eller en tekst i noe så tilsynelatende ubetydelig som en liten piksel, begynte som en ídé fra min side; for å skrive HTML-koden fikk jeg god hjelp fra ChatGPT selv om det måtte mye arbeid til for å få dette ferdig uten at AI rotet det til, og til slutt fullførte jeg alt på egen hånd.
Slik at kunstig intelligens kan brukes på en måte som fremmer kreativiteten, noe man også ser i AI-musikken som folk lager med verktøy som Suno, mye er like generisk som pop-musikken som lages idag og uten særpreg, men noe av det er faktisk verdt å høre på, der man hører at folk har lagt ned mye arbeid i dette.
Så bruk av kreativitet som et middel til å skape bedre psykisk helse er absolutt mulig; jeg forstår fullt ut at folk kan føle at tilværelsen kan føles mørk ut, men livet har fortsatt mange muligheter å by på; det er så mye som enda ikke er sagt eller tenkt, og for å åpne dører som aldri har vært åpnet tidligere og finne frem til nye idéer, trenger man ikke mer det vi alle har - en kropp og en hjerne. Det er alt så må til for å kunne skrive bøker som enda ikke har blitt skrevet, eller lage sanger ingen har laget før.
Fortsatt riktig god helg. :)