Hei.
Jeg er nødt til å skrive dette fordi jeg sitter fast i en situasjon som føles både urettferdig og brutalt ensom. Jeg får 1 800 kr i arbeidsavklaringspenger hver 14. dag, men må samtidig betale strømregning på 1 015 kr, mobil på 328 kr, mat, medisiner og hygieneartikler selv. Etter at regningene er betalt, sitter jeg igjen med nesten ingenting. Jeg må konstant tenke på hvordan jeg skal klare å spise, holde meg varm og ikke gå glipp av medisiner som kroppen min trenger.
Samtidig har en venninne på omtrent samme alder, som bor hos foreldrene sine, 5–6 000 kr hver 14. dag, og trenger ikke å betale for mat, strøm, mobil eller andre utgifter. Hun kan kjøpe klær, sminke, treningsutstyr…. leve et liv fylt med valg og komfort, mens jeg må nøye meg med å strekke hver krone til livsnødvendigheter.
Jeg bor alene fordi mine biologiske foreldre ikke kan ta vare på meg. Begge sliter med rusavhengighet. Jeg hadde ikke noe valg. Jeg bodde i fosterhjem en liten periode, men nå er jeg på egen hånd, og nå blir jeg straffet økonomisk for det.
Dette er systemets dystre sannhet…det gir akkurat nok til å holde deg i live, men ikke nok til å ha et liv. Det er ikke omsorg. Det er ren økonomi. Og ja, det gjør meg sint. Det gjør meg rasende. Hvorfor skal de som ikke har ansvar, ikke har regninger og ikke trenger å slite for hver krone, få fem ganger mer enn jeg gjør?
Og hvis staten selv tydeligvis mener det ikke er bærekraftig at folk sliter, hvorfor lar de ikke folk selv velge om de vil fortsette eller ikke? ( Folk sliter → spiser lite/uskikkelig ->dårlig helse → vanskelig å fungere i samfunnet → dyrt for systemet.) Hvorfor må vi følge et system som ikke gir oss verdighet, trygghet eller mulighet til å leve?
Jeg føler meg nedkjørt, overveldet og liten. Dette er ikke et liv. Dette er å overleve. Og det burde ikke være sånn.
Så jeg spør her fordi det ble for lang tekst til å skrive det på ung.no… Hvorfor er det slik? Hvorfor belønner systemet de som ikke trenger det, mens de som må kjempe alene får akkurat nok til å holde hodet over vann?
Noen må forklare denne absurditeten for meg, for jeg forstår det ikke. Hvorfor må noen av oss slite mens andre får alt servert?