Hei, jeg begynner å bli litt desperat.
Jeg har jobbet i mange forskjellige land og bransjer – alt fra kundeservice og oversettelse til kultur, sikkerhet og undervisning. Har bodd og jobbet i Norge, Canada, Malta, Hellas og Frankrike. Jeg har fagbrev i administrasjon gjennom realkompetansevurdering, og en ganske lang CV med mange forskjellige jobber.
Problemet er at jeg ikke har referanser jeg kan oppgi i Norge. De fleste sjefene jeg har hatt bor i andre land, og en del bedrifter jeg jobbet for eksisterer ikke lenger. Når jeg søker på jobber her, opplever jeg at arbeidsgivere enten ikke svarer, eller spør etter referanser jeg ikke kan gi. Selv om jeg sender utfyllende CV og kan dokumentere alt, så virker det som om det stopper opp der.
Er det noen som har erfaring med hvordan man kan komme seg inn på det norske arbeidsmarkedet uten norske referanser?
Finnes det arbeidsgivere som er mer åpne for å ansette på bakgrunn av CV og intervju, uten å ringe referanser?
Eller bør jeg satse på bemanningsbyråer eller prøve frivillig arbeid først for å skaffe norske referanser?
Alle tips tas imot med takk – begynner å bli ganske frustrert her.