Inkasso 100 000 NOK + 400 000 NOK studielån – hvordan rydde opp, og hvilke jobber kan jeg hente?

Hei!

Jeg sitter i en vanskelig situasjon økonomisk og trenger både råd om gjeld og tips om arbeid.

Jeg har nå inkassokrav på ca. 100 000 NOK fordelt på flere saker (bl.a. ubetalt SiO-hybel i Oslo og andre produkter/tjenester).
I tillegg har jeg studielån på 400 000 NOK fra Lånekassen som jeg betaler på, men det føles overveldende.

I tillegg ligger det gammel gjeld i Canada (ca. 9 000 CAD) fra advokat, en skole og kredittkort. Jeg vet ikke om den kan tas til Norge, men det henger over meg.

Kort om meg (CV i sammendrag)

• Utdanning:

• Bachelor i økonomi og administrasjon (UiT, pågår)

• Drama (OsloMet, pågår)

• Fagbrev i service og administrasjon (Karriere Innlandet, 2025)

• Studier i jus, filosofi, business og design (Frankrike, Canada, Norge)

• Erfaring:

• Kommunikasjonsrådgiver (Technology Mahindra – Klarna)

• Croupier (Evolution Gaming, Riga)

• Kundeservice og callcentre (flere stillinger)

• Lagerarbeid, butikk, kafé, barista

• Driver eget enkeltpersonforetak innen scenekunst (Bonifacius AS)

• Språk: Norsk, engelsk og fransk flytende.

Spørsmål til dere:

1. Hva er beste måten å håndtere gjelden på – bør jeg starte med inkasso (100 000) før jeg gjør noe med studielånet?

2. Er NAV gjeldsrådgivning riktig sted å starte for å få en plan?

3. Kan canadiske krav forfølges i Norge (RPD/rettslig pågang)?

4. Med min bakgrunn – hvilke jobber bør jeg søke NÅ for å få inn penger raskt?

• Callcentre igjen?

• Undervisning i språk (norsk, engelsk, fransk)?

• Eventuelt jobber som bruker min erfaring innen kundeservice/administrasjon?

Alle tips og erfaringer tas imot med stor takk 🙏

– Paal-Erik

Det er mulig å utsette betaling av studielån opp til 36 mnd. om det er en mulighet ville jeg først fokusert på det som er inkasso. Hvis du har hatt lav inntekt i en periode kan du søke om å få slettet rentene på studielånet i de periodene.

har ingen inntekt.