Ensomhet er sårt

Jeg har ingen venner og er ensom. Hvor finner jeg meg en venninne? Jeg har sosial angst og det er så vanskelig å få til ting.

Venner finnes ikke ¯_(ツ)_/¯

Venner finnes absolutt om man virkelig vil. Man får de ikke ved å gi opp eller sitte å vente på de.

Det koster litt å skaffe seg venner, om man har angst så kan dette være veldig vanskelig. Og kanskje den letteste plassen å finne venner er å finne noe man kan dele fritidsinteresser over.

Uten at jeg vet andre sine interesser, så kommer jeg med noen generelle eksempler.

Er man glad i å spille spill, finn ut hvor andre som spiller de spillene du spiller liker å kommunisere. For spill er ofte Discord mye brukt.

Ofte kan det hende bibliotekene nær der du bor har diverse hobby kvelder man kan møte opp på, og her er det også mulig å møte folk som kan bli venner.

Så jo, venner finnes, men man må legge ned arbeid i å finne de, bli kjent med de og beholde de. Og jeg vet og at med angst så er det kjempe vanskelig å starte denne prosessen.

And where do you find these people that are willing to be open and talk to you?

That is where you need to put in an effort. Like I said, if you have an interest to share with others, then research if there are some kind of hobby events close to you. Use discord and find servers where you can find people to play your favorite games with.

Sometimes just finding a streamer you like, and lurk in their streams until you find it safe enough to talk in their chat, and then let the streamer know you, join their community and be active there. That can lead to good friendships.

But those are more general advice, since I do not know your interests, it’s only you who knows what you like, and use that to meet other people. It’s not easy to do this, it’s not even given you will find friends like this, but it is a possibility you can.

Or you can contact your local government (kommune) and apply for a støttekontakt, or see if they have some type of social group thing you can join. You can get help with this from your doctor. But you still need to put in the effort to try to find those friends though.