Ensom i Oslo ...?

Ser at det er mange som føler seg ensomme her, noe som er synd da verden er full av interessante mennesker. Problemet er bare at vi som kjent lever i en tid der folk heller foretrekker å stirre på mobilskjermen fremfor å våge å prate med en fremmed.

Uansett - fredag 11. september er det Kulturnatt i Oslo, og for dem som ikke har vært med på dette tidligere, er det kort oppsummert en kveld da byens museer og kulturliv er åpent og gratis for alle; et fenomenalt arrangement jeg selv er med på hvert eneste år, som har ført til lærerike samtaler om kunst, historie og mye annet, samt besøk på steder som vanligvis er utilgjengelige, som omvisning i den gamle politistasjonen i Møllergata 19 eller Y-blokken før den ble revet.

Så her er et lite forslag; hva om alle som skriver her og føler seg ensomme tok turen til byen denne dagen, og fant noe de setter pris på …?

Dessuten kunne man kanskje ha et eller annet kjennetegn som viser at man skriver på dette forumet, som eksempelvis et jakkemerke med musikk som motiv - dersom noen eventuelt skulle ønske dette, og ikke har noe imot Beatles eller andre grupper.

Slik at det burde ikke være noen grunn til å føle seg ensom denne dagen; et menneskes liv består til syvende og sist av muligheter der selv små skritt kan føre til store resultater; at man er ensom idag, betyr ikke at man også må være det imorgen.

Tusen takk for denne posten/meldingen Brian😊❤️. Selv om den ikke var direkte til meg ble jeg veldig glad for å lese den. Gav meg nytt håp. Og inspirasjon. Visste ikke at det var en sånn festival i Oslo. Hørtes veldig gøy ut. Og wao, besøk i Y blokken osv. Du var trolig der? Hørtes så spennende ut. Vurderer å få med meg denne festivalen selv om jeg ikke bor i Oslo. Bor relativt langt vekke fra Oslo, men dette hørtes veldig spennende ut.
Takk også for påminningen om at verden er full av interesante mennesker.

Takk for koselige ord, og oppriktig takk for de fine svarene du gir andre her i forumet; forstår at livet ikke alltid er like enkelt, men siden man bare får den ene sjansen til å leve, kan man like gjerne gjøre det beste ut av det.

Når det gjelder konseptet kulturnatt, er dette noe som arrangeres over hele verden - først i Lund i Sverige i 1984, så i København i 1993, og idag har man kulturnatten i Paris, Berlin og resten av Europa.

I Norge er det også blitt en årlig tradisjon og avholdes ikke bare i Oslo, men flere steder rundt om i landet; Bergen har sin kulturnatt:
kulturnatt-bergen.no
Det samme har Trondheim:
kulturnatt-trondheim.no
Ser at også Tromsø arrangerer dette, og muligens også andre større byer, så hvor man enn måtte bo, er ikke veien lang til kulturens verden - ifjor hadde man hadde man over 250 arrangementer bare i Oslo, slik at det er mye å velge mellom; i en verden der pengene dominerer, er det godt å ha noe som for en gangs skyld er gratis og åpent for alle. ;)

Derfor tenkte jeg at man kanskje også kunne gjøre bruk av denne muligheten til å gjøre noe med ensomhet; ja - verden er full av interessante mennesker, og det burde ikke være noen grunn til at alle disse flotte menneskene som skriver her skal sitte alene denne dagen.

Som barn var livet langt enklere; man gikk simpelthen ut, spurte “skal vi leke?” og etter å ha funnet et felles språk i lekens og fantasiens verden kunne man bli bestevenner. Som voksne bygger man usynlige murer rundt seg og sitter alene foran skjermen.

Stemningen under årets VM i fotball viste at disse murene likevel kan rives ned der både rik og fattig, gammel som ung, kan finne fellesskap og glede ved å se på 22 menn som løper etter en ball, og til tross for at mesterskapet for lengst er over og sommeren er på hell, er det ingen grunn til å la livsgleden samle støv; det er tusen gode grunner til å glede seg hver eneste dag over ting som andre tar for gitt; tusen gode grunner til å senke skuldrene uten å ta alt så høytidelig; tusen gode grunner til å smile til et ukjent medmenneske. :)

Hver dag; hvert øyeblikk som kommer og går, er det siste i sitt slag - så hvorfor ikke ta vare på denne muligheten og gjøre det beste ut av det, enten det er snakk om en kulturnatt eller livet selv …?