Disney-filmer

Er det andre enn meg som blir uforholdsmessig emosjonell av Disney-filmer? Vanligvis er jeg ganske upåvirket av det jeg ser på TV, bortsett fra at jeg blir trist av sånn overdreven grusomhet. Men Disney-filmer (for barn) sniker seg inn bakveien og etterlater meg med en klump i halsen og våte øyner.

Jeg kan ikke si jeg får den reaksjonen av Disney sine filmer, men jeg har lignende reaksjoner med filmer fra Studio Ghibli, og da spesielt filmen “Min Nabo Totoro”. Den filmen trigger så mange følelser for meg, mest gode følelser, men også noen triste. Jeg er nesten 40 år, og enda sniker de følelsene seg på. Det er en av mine favorittfilmer nettopp fordi den trigger disse følelsene av rett og slett det å være et barn.

Det er nok noe sånt som trigger meg også, noe med enkelheten i følelsesregisteret kanskje, livet føles så signifikant. Jeg får forresten samme følelse av mange musikaler. Og Disney-filmer er jo ofte også musikaler. Jeg blir liksom deprimert etter filmen fordi livet mitt ikke er en musikal. Kanskje det er fordi jeg selv mangler evnen til å uttrykke mine følelser.

Japanske tegnefilmer har jeg stort sett veldig lite sans for. Men kanskje jeg skal prøve å se den du nevner. Aleine 😄

Studio Ghibli regnes ofte for å være Japans svar på Disney. Og jeg synes historiene deres er langt bedre enn hva Disney kommer med. De lager sine egne historier, hvor Disney ofte henter historiene sine fra andre steder. Det er ikke typiske japanske tegnefilmer med høyt tempo, høy musikk og masse stress. Mye er tegnet mye mer realistisk enn hva Disney gjør.

Jeg er glad i Disney og, men jeg setter Studio Ghibli høyere. Men det er min personlige preferanse da.

Jeg anbefaler deg absolutt å ta en kikk på Totoro, Prinsesse Mononoke er og en film jeg vil anbefale, samt Det Levende Slottet. Det er mange andre og fra Ghibli jeg kan anbefale, men de 3 er greie å starte med om man ikke har sett så mye på det fra før. Du finner alt fra Studio Ghibli på Netflix, med unntak av 2 filmer, Ildfluens Grav, og The Boy and the Heron. Sistnevnte er ganske ny, så den vil komme senere.

Mens Ildfluens Grav er en skildring fra Japan under 2. Verdens krig, og er absolutt ikke en tegnefilm (anime) for barn. Det er en tung og trist film, og heldigvis vanskelig å finne. Men om du vil se den, så send meg en melding, så skal jeg gi deg en link til hvor du kan se den.