Hei.
Jeg føler stor sympati for Ingebritsen brødrene. Det er tøft gjort av dem å gå ut med deres opplevelser offentlig, og det er uansett veldig vanskelig å si at man har hatt en forelder som har oppført seg på en måte som ikke har vært bra for en. Det er så utrolig sårt å ha opplevd det, og enda verre når forelderen nekter for det og andre folk ikke tror det på. Min erfaring er at folk ikke vil tro på det, og at de gjerne bare vil forholde seg til den personen som de har gjort før.
Jeg tenker at uansett hvordan det har vært og hva intensjonen til forelderen har vært, hvis et barn har hatt en opplevelse av at det har vært vondt, det har vært redd eller at det ikke har vært bra for en, så bør forelderen ta det til seg, og heller finne en måte å løse det opp på. Og gjøre det godt igjen. Det er aldri barnets ansvar.
For min del så føles det ut at fordi jeg har foreldre som har gjort meg vondt, så er det min hemmelighet og min belastning å bære, og de som kan tenke at det ikke har vært slik - men det føles helt feil.
Foreldre gjør feil og det er lov å gjøre feil, men hvis man ikke tar det barna sier på alvor eller er villige til å ta ansvar for det de har gjort, så gjør de barna bare enda mer vondt. Da anerkjenner man verken dem eller deres følelser. At det er som om man ikke betyr noe eller ikke finnes, når “alle” sier at slik man har hatt det og føler på det, ikke har vært slik.
Jeg har selv endelig greid å finne en som kan lytte og ta innover seg hvordan jeg har hatt det, og det er livsviktig for meg. Det har vært så veldig vanskelig for meg å leve uten det. Hvordan jeg har hatt det, kan aldri bli bra, for jeg kan ikke snakke med foreldrene mine og at de har forståelse for det, og tar ansvar for det. Og dette er noe jeg må finne en måte å greie å leve med. Slik som andre må greie å leve med traumene man har opplevd.
Og til alle fine foreldre der ute, som prøver så godt dere kan - hvis barnet deres kommer og sier at dere har gjort noe som har gjort dem vondt, så hør på barnet ditt og be om unnskyldning for det. For det er lov å gjøre feil, men det er ikke lov å ikke la barnet få fortelle hvordan det har vært eller er for det. (Barnekonvensjonen 12: Rett til å si sin mening og bli hørt).