Mann 42år treng venn

Hei

som sagt er jeg 42 år, to barn, sambuer og dessverre fått diagnosen
multippel sklerose(MS) i fjor 2024.
Treng ein venn siden dem jeg hadde plutselig forsvant etter at dem fikk vite om diagnosen min og er her alene.
bur på Sunnmøre og jobber,

Hei! Dette hørtes virkelig tøft ut :(
Jeg slår gjerne av en prat i ny og ne!

Nordfjording her og er under undersøkelse om jeg har ms eller kreft

Hei
takk for at du svarer :D
det gjir meg litt håp :)

ja det er tøft, heldigvis har jeg barna og familien,
men det er merkli er at alt jeg har gjort og hjulpet med diverse ting med dem.
snakk om kompiser. :S
gjekk selv gjennom alt mulige prøver for å sjekke om at det hva ms eller kreft,

nevrologisk test, psykolog test, psykiater test, blod prøver ein heil haug av det osso må ikke gløyme spinal testen og mr å ct.

skal du ta spinal testen anbefaler jeg narkose før du tar den.

leser at du har det tøft med. hva slags prøver har du gått gjennom visst du vil lufte litt.

Hei igjen du!

KJekt og få snakket med noen om dette. har vært vansklig !

Jeg kan jo kjapt forklare!

2019 begynte jeg å få smerter i hendene mine, og det varte i 1 år frem og tilbake. Fikk da legen til og sjekke, men sendte meg til nevrolog. ( Karpal Tunnell syndrom ) trudde dem det var, viste seg og ikke være det.
2020 ble dårligere, og smertene begynte opp armene
2021 var helt likt, eneste eg merket var at eg hadde mine styrke
2022 samme som 2021
2023 første lange sykmelding, klarer ikke og holde en kaffekopp
2024 sånn fortsetter det dette året, men fikk min første datter!
2025 sykmelding omtrent i hele året. smertene har spredd seg til bein, nakke, skuldre og mistet følelse i halve fotbladet på venstre side.
nå får 3 måneder siden så fikk eg endelig en henvisning til en ny nevrolog, etter 6 år med kamp og hjelp

Lang tekst her, men vansklig og forklare det kortere.

Hei,

Takk for at du deler situasjonen din. Det høres ut som du har hatt en veldig utfordrende tid etter diagnosen, og at det har vært vanskelig å oppleve at noen venner har trukket seg unna. Det er helt forståelig at du føler behov for støtte og noen å snakke med.

Mange med MS opplever at sykdommen påvirker både hverdagen og sosiale relasjoner, og det er helt naturlig å ønske kontakt med mennesker som kan forstå og støtte deg. Her er noen forslag som kan være til hjelp:

• Pasientorganisasjoner: Norges MS-forbund har både lokale grupper og aktiviteter, og mange finner venner gjennom disse. De kan også gi informasjon om støtte og tilbud i ditt område.
  • Digitale møteplasser: Det finnes fora og grupper for personer med MS hvor du kan chatte og dele erfaringer med andre i samme situasjon.
  • Lokale aktiviteter: Mange kommuner har tilbud for voksne som ønsker sosialt samvær, både innen frivillige organisasjoner og helserelaterte grupper.

Det kan også være nyttig å snakke med fastlegen eller en MS-koordinator om sosial støtte, da de ofte har oversikt over lokale tilbud og aktiviteter.

Å finne nye venner etter en livsendrende diagnose kan ta tid, men det er fullt mulig. Du fortjener å ha noen å dele tanker og opplevelser med, og det finnes mange som har gått gjennom det samme og kan gi støtte.