Flere der ute som gruer seg til jul?

Jeg gruer meg forferdelig mye. Er denne tiden av året jeg føler meg mest alene. Planen var og feire med mor, men hun er veldig psykisk ustabil og lager dårlig stemning, samt snakker bare nedlatende til meg. Jeg er godt voksen, men hun ser fortsatt på meg som et barn. Jeg vil jo ikke feire jul alene, men vurderer det da jeg tror å feire med henne vil bare gjøre vondt verre. Noen tips? Noen andre der ute som har det tungt nå i julen?

Hei, jeg er dame på 56 år. Jeg har barn og barnebarn og feire jul med, men jeg gruer meg veldig til jul allikevel. Tror det er blandt annet er pgr alt fra fortiden og alle kravene jeg legger på meg selv. Jeg er veldig sliten kjenner jeg. Gleder meg til 1 nyttårsdag for da er det et helt år til neste gang 🥴

Jeg kan kjenne meg igjen i det du skriver om høyt forventningspress og at ting vil føles verre. Jeg har vært i en lignende situasjon selv med min egen familie. Noe som har sørget for at jeg ikke lengre feirer jul, og jeg er heller ikke med familie på julaften. Det betyr ikke at det ikke er ensomt, julen er den tiden av året jeg er mest ensom, men valget med å feire med familie er langt verre for meg enn å være alene. Så jeg velger det siste, jeg er fremdeles invitert hjem til familie.

For meg så fungerer det best å bare koble av, ikke pynte til jul, prøve å holde seg unna alt som har med jul hjemme å gjøre. Helt unna kommer man aldri, men jo mindre eksponering, jo bedre har jeg det selv. Jeg handler inn julegaver til noen få i familien, og jeg får også julegaver av familien. På julaften så lager jeg meg en bedre middag, men da en middag jeg har lyst på selv, og ikke tradisjonell julemat. I år så blir det biff. Ellers så kommer jeg til å bruke dagen til å slappe av, se litt tv og serier, takk for strømme tjenester så en kan velge selv hva man vil se på, også kommer jeg nok til å spille videospill. Om man ikke liker å spille så vil jeg anbefale å holde på med noe som opptar tid, sånn at dagen føles kortere for deg. Enten det er en hobby eller noe annet.

Jeg gir deg min måte å feire jul på, men det betyr ikke at det er riktig for deg, jeg har tatt mitt valg når det kommer til jul, men jeg har heller aldri vært spesielt glad i julen i utgangspunktet. Jeg håper du finner din måte å feire på, og finner ut hva som er best for deg. Det er lov å være litt egoistisk i julen og om man føler ting blir litt for mye.

Også ønsker jeg deg en god høytid. I dag er det vintersolverv, den korteste dagen i året, men det betyr også at vi går mot lysere tider. Jeg er mer glad i dagen i dag enn selve julaften.

Kanskje feire jul på et frivillig tilbud i stedet? Mange organisasjoner som lager julefeiring for de som ikke har noen å feire med, og det virker veldig fint. ❤️