Ensom ateist

ønsker å komme i kontakt med andre som ikke feirer religiøse høytider, halloween, bursdager, navnedager, dåp, konfirmasjon, valentines og slikt. føler jeg er den eneste på jord som bare lever hver dag som en vanlig dag (for det er det for meg)

feirer ikke morsdag eller farsdag heller… sikkert flere dager her som ikke er nevnt, men poenget mitt er at «merkedager» eller «høytider» eller «tradisjoner» er bare vanlige dager for meg

Jeg er vel strengt tatt agnostiker eller sekulæråndelig, men feirer heller ikke noen av de høytidene du nevner. Er det innafor?

Feirer ingenting bare eid,

eid? det var et nytt ord for meg.
ønsker du å dele betydningen/feiring av det?

Eid er en muslimsk høytid som feires for å markere avslutningen av fastemåneden Ramadan. Det er en tid for bønn, refleksjon, samfunn og glede. Under Eid deler folk gaver, spiser spesielle måltider og besøker familie og venner. Det er en viktig tid for å vise takknemlighet og feire fellesskapet.

Jeg er også norsk, har feiret alt mulig gjennom tidlig liv fordi det var det man skulle, men etter hvert må en ta noen beslutninger for å leve sant med seg selv og kanskje gjøre andre folk både skuffet og sinte. Jeg feirer ingen verdens ting nå og er veldig fornøyd med å ha brutt ut av monotonien. Hvis jeg først skal markere noe, så vil jeg mene noe med det.

Jeg tror at vi er ganske mange sånne folk, egentlig. :-))

Dette er et merkelig utsagn sett i lys av det andre du skriver, og får meg til å lure på om du egentlig er helt frigjort fra “det man skal gjøre”. Man gjør ikke andre skuffet og sinte ved å leve sant med seg selv. At noen har problemer med det, har jo bare med dem selv å gjøre.

Hvis en lever i en setting med mange krevende mennesker tett på, hvor en har gjort “som en skulle” - som en har blitt fortalt/opplært/avkrevd å gjøre, da blir folk både sinte og skuffet når en stopper å levere varene, slik en underdanig (nok en gang i visse familiesettinger f.eks.) har gjort det i mange år.

Jo, jeg har frigjort meg fra det åket som jeg har levd under og er fornøyd med tingene som de nå er og det har kostet. Jeg har betalt og holdt fast på det som er bra for meg. Det finnes mange typer forhold. Jeg valgte å tre ut av det som tynget.

Dette er en mye bedre måte å si det på!

Enig med det du sier at folk kommer ikke til å bli alt glad og i det beste humøret når de ser deg følge relglene som du har en mening

Hei Nabi. Det er innimellom sånn med mennesker. En kan strekke seg langt for venner og folk en liker, men så blir det for mye og en bør si nei for sin egen del, for å ikke bli utnyttet. Jeg har opplevd mye av det i mitt liv og ting ble til sist så vanskelig at jeg valgte å trekke meg ut av “vennskapet”, som jo egentlig ikke var det. Vondt når det skjer, men etter hvert blir det lettere og jeg er sikker på at det var riktig for meg. :-)

Har du opplevd noe slik selv?

Jeg har opplevd å bli brukt og vennene ikke respekterer mine grenser og prsser deg til å gjøre ting du ikke vil

Hva gjorde du med saken da? Sa du ifra til dem, eller ble det for vanskelig?

Da er jo spørsmålet hvorfor du ikke klarer å hindre det. Hvilke pressmidler bruker de, og hvordan kan du sette en stopper for det en gang for alle?

Prøvde å trekke meg litt unna dem og de slutta å inv meg til bursdager osv bestevenninna mi forandtet seg helt når ho syarta på ungsomsskolen, jeg har funnet meg nye venner som respekterer mime grenser og hvis jeg ikke vil drikke så tvinger de ikke meg så er glad for det:)

Godt å høre at du har funnet nye folk som oppfører seg bra. Jeg tror at utrivelige folk finnes i alle aldersgrupper og gjennom hele livet må en slite med dem som er utrivelige eller rett og slett falske. Fasadepussere som skal fremstå som noe fantastisk, men når en kjenner dem over tid, så ser en at de er laget av noe annet. Da må en gjøre et valg for sin egen del og finne ut av hvor mye en selv syns at en er verd. “Skal jeg fortsette sånn som det er og få litt, eller bryte ut og starte på nytt igjen?” Det kan koste en del å starte på nytt, men i ettertid ser i alle fall jeg for min egen del at det var det rette å gjøre.

Håper at du fortsetter å ha det bra med dine folk og at de klarer å oppføre seg bra mot deg. :-)

Takk muldvarp

Tommel opp og et stort smil herfra. :-D