Jeg har en venninne som jeg blir mer og mer bekymret for.
Vi var bestevennner på videregående, men har ikke så god kontakt lenger. Den siste uka har hun begynt å skrive til meg på e-mail, og bedt meg om å slette en spilleliste på spotify, fordi hun er redd for stalkers og creeps. Hun har også bedt meg om å slette bilder på instagram som ble lagt ut for 7 år siden. Jeg har prøvd å ringe henne men hun vil ikke prate og nå virker det som hun har blokkert nummeret mitt.
Jeg gjorde som hun sa og slettet det hun ba om, men hun virker fortsatt veldig engstelig og ønsker kontroll og stoler ikke på at jeg har slettet spillelisten. Jeg har pratet med en annen felles venninne som også er bekymret for henne. For et halvt år siden fikk hun også den type litt rare meldinger, der hun ble bedt om å slette bilder på kamerarullen.
Jeg ringte til legevakten igår og fortalte om situasjonen, og de anbefalte meg å skrive til moren hennes på messenger, så det har jeg gjort men ikke fått svar enda.
Jeg vet ikke hvordan jeg skal forholde meg til situasjonen lenger. Hun trenger helt åpenbart hjelp, men jeg er kanskje ikke den rette for henne å prate med.